Formel E hero
Av:
Kenneth Laugaard och Nina Azoulay

Formel E – hållbar motorsport erövrar världen

Mullrande motorer och bensindoft har i åratal fått fartglada människor att resa jorden runt för att se världens snabbaste bilar tävla mot varandra i legendariska Formel 1. De senaste åren har den lite mer lågmälda och hållbara Formel E börjat locka fans och erövra sportvärlden med elektriska racerbilar. Fondmagasinet har besökt ett Formel E-lopp i Berlin.

Visa mer om:
Insikt

Det låter inte som ett motorlopp och inte luktar det som ett heller. Bilarna susar förbi i över 200 km i timmen bara några meter från oss men det låter mindre än dammsugaren därhemma.

– Det är perfekt! Man kan stå precis intill banan utan att ljudnivån blir jobbig. Det är mycket mer spännande när man kan komma så nära inpå, säger Tim Richters från Hamburg.

Han har varit tokig i motorsport sedan barnsben och nu har han åkt till Berlin för att se sitt första Formel E-lopp.

Den elektriska motorsporten är Formel 1-cirkusens hållbara kusin, och till skillnad från Formel 1 som bränner däck och bensin i rasande fart så turnerar Formel E från storstad till storstad runtom i världen med ett lopp som varken bullrar eller osar och som uteslutande körs på batterier. Målet är att göra elbilen populär och få fart på utvecklingen så att den kan bli ett attraktivt alternativ till bensin- och dieselbilar.

Den här helgen kör Formel E i Berlin för fjärde gången och det märks tydligt att loppet är populärt.

 

En ny generation elracerbilar är på väg

Sedan det allra första loppet kördes i Peking 2014 har Formel E arbetat med de nya bilarna som presenteras nästa säsong. Den nya bilen har större kapacitet så att bilarna kan köra ett helt lopp på en laddning, till skillnad från i dag när batteriet bara räcker till ett halvt lopp. Samtidigt uppgraderas bilen till cirka 350 hästkrafter och topphastigheten ökar till cirka 280 kilometer i timmen.

Loppen körs bara i storstäder så det är enkelt att ta sig till dem och därmed lätt att locka publik. Syftet med Formel E är att att sätta fart på utvecklingen av elbilen och få ut fler elbilar på gatan, säger Alejandro Agag, verkställande direktör för Formel E.

– Vi står inför några stora utmaningar: klimatförändringen, föroreningar i städerna och utvecklingen av hållbar energi över hela världen. Vårt mål är att få konsumenterna att byta till elbil och då måste tillverkningen bli effektivare så att priset blir överkomligt, säger han.

 

image
Alejandro Agag (till höger) på ett Formel E-lopp tillsammans med skådespelaren och miljöaktivisten Leonardo DiCaprio, som är ordförande för Formel E:s hållbarhetskommitté och stöttar Formel E:s elbilsvision. Foto: p/e

Motorsporten har alltid varit en plats där ingenjörer och biltillverkare kunnat testa nya lösningar, och resultaten har också kommit de vanliga bilarna som många av oss kör varje dag till del – allt från aerodynamik och säkerhet till avancerade bromssystem och turbomotorer. Och om bensinbilarna tidigare stod i fokus så har turen nu kommit till elbilarna.

– Jag är helt säker på att alla bilar i hela världen blir elbilar en vacker dag. Frågan är inte om utan när. Med Formel E försöker vi skynda på den här utvecklingen, har Alejandro Agag tidigare sagt till tidskriften Sustain Europe.

 

Hållbar motorsport

• Det första Formel E-loppet kördes 2014 i Peking. Sedan dess har knappt 40 lopp körts i 13 storstäder över hela världen.
• Alla bilar i Formel E är 100 procent elektriska. Däcken är tillverkade av ett speciellt hybridmaterial som klarar alla väder, håller hela loppet och kan användas igen i nästa lopp.
• Varje team bygger sin egen bil. Eftersom batterierna har begränsad räckvidd så har varje team två bilar i loppen.
• Loppen varar i cirka en timme. Under loppet görs ett obligatoriskt pitstop när man byter till en laddad bil. Nästa säsong kommer en ny generation racerbilar som klarar att köra ett helt lopp på en laddning.
• Formel E-bilens ljudnivå verkar låg, men den ligger faktiskt på upp till 80 decibel.

Flera stora namn vill vara med

Bland publiken i Berlin hittar vi dansken Michael Kjær Mukendi. Han är i stan med sin familj för att se Formel E. Liksom Alejandro Agag tror han att vi kommer att köra en annan slags bil i framtiden. Själv är han mycket intresserad av motorsport men hittills är det bara bensinbilarna han har dyrkat.

– Jag kommer att sakna motorljuden och dånet. Det får det att kännas som det går snabbare. Men jag är fascinerad och det är inget tvivel om vart vi är på väg, mot elbilar, hybrider eller vad det nu blir. Jag tror att elbilen är en språngbräda till framtiden och därför är det här ett bra initiativ, säger Michael Kjær Mukendi.

 

 

Image
Publiken på de elektriska motorloppen växer stadigt och särskilt den yngre publiken ökar snabbt. (Foto: Kenneth Laugaard)

Det har funnits delade meningar i bilindustrin om motorlopp med elbilar och många trodde att Formel E skulle bli en kortlivad företeelse. Flera stora motorsportnamn som Audi, Renault och McLaren har varit med från början. Och i takt med att publiken och intresset växte för det blott fyra år gamla motorloppet har flera av branschens övriga tunga namn också anmält sig. BMW ska vara med i säsongen 2018/19 och Mercedes Benz från säsongen 2019/20.

Liselotte Lyngsø
Liselotte Lyngsø
Framtidsforskare på Future Navigator med inriktning på mobilitet

 

Kan få fart på utvecklingen

Att flera av de största biltillverkarna också vill vara med är ett tecken på att Formel E verkligen kan få fart på elbilens utveckling och popularitet, säger Liselotte Lyngsø, framtidsforskare på Future Navigator med särskild inriktning på mobilitet.

– Den gamla världen har misslyckats och därför måste vi göra något nytt. Vi ser att dieselförbud börjar införas i flera storstäder, men om man förbjuder diesel måste man kunna erbjuda ett alternativ. Därför måste det bli fart på utvecklingen. Formel E är ett mycket ambitiöst projekt. Det är nästan som att säga vi gärna vill åka till Mars och vi alla vet att det ligger långt fram i tiden, men är det enda sättet att komma igång, säger hon.

Fakta: Elbilens framtid

Enligt en ny analys från Bloomberg förväntas försäljningen av elbilar uppgå till över 1,6 miljoner under 2018 från bara några få hundra tusen under 2014.

Det är framförallt prisfallet på litiumbatterier som ligger bakom ökningen. 2010 kostade genomsnittsbatteriet över 1 000 dollar per kilowatt-timme. I slutet av 2017 hade priset rasat med 79 procent till 209 dollar.

Elbilsmodellerna förväntas öka i antal från 155 förra året till 289 fram mot 2022.

De begränsade möjligheterna att ladda bilen under resans gång är fortsatt ett av de största hindren som står i vägen för elbilens stora genombrott.

Källa: Bloomberg New Energy Finance

Formel E skiljer sig också väldigt mycket från annan motorsport eftersom fansen kan ge sina favoritförare extra hästkrafter via ett röstningsförfarande i en app och i sociala medier. Det är ett helt nytt sätt att locka publik. Den senaste tiden har Formel E också fortlöpande publicerat nyheter om att uppbackningen från både biltillverkarna och publiken ökar.

Att de stora företagen är med och att många amatörer får lust att bidra är lika viktigt, säger Liselotte Lyngsø. Hon nämner Lego som ett exempel på ett företag som är bra på att låta allmänheten leka med och utveckla sina produkter.

– Eftersom det handlar om att sprida elbilen är det tråkigt om det bara handlar om att komma i mål efter ett lopp. Men om branschen bjuder in publiken att leka tillsammans med dem för att nå målet, då blir det roligt. För de stora biltillverkarna kan det vara en enorm fördel att elbilen får allt fler fans och följare som vill bidra. Det kan få utvecklingskurvan att stiga rejält och revolutionera elbilsmarknaden fullständigt, säger Liselotte Lyngsø.

 

Hon understryker att Elon Musk och Tesla har bidragit mycket till att få bort den lite tråkiga bilden av elbilen. De har visat att mer hållbara alternativ till bensinbilar också kan vara läckra. Formel E kan också bidra till att stärka imagen för framtidens bilar.

– Förr var bilen en symbol för frihet eftersom den gjorde det möjligt att komma hemifrån och vara rörlig. Men det var länge sedan. I dag har trafikstockningar, borttappad tid och ett tufft arbetsliv tagit bort glansen från bilåkandet. Bilindustrin behöver verkligen få tillbaka sin frihetssymbol. Det kan Formel E bidra till, eftersom det pekar mot en framtid där vi alla kan leva ett gott liv.

 

Här körs nästa Formel E

Det sista loppet under säsongen i Formel E 2017/18 äger rum i New York den 14-15 juli. Formel E har erbjudit Köpenhamn att bli värdstad 2019 och det sägs att Stockholm också finns med i diskussionerna.