Hero
Av:
Nina Azoulay, journalist

Framtidens ansikte – värt miljarder

Rankat som ett av Sveriges tio snabbast växande teknikföretag utvecklar och levererar Visage Technologies lösningar för ansiktsigenkänning till hundratals företag världen över. Fondmagasinet har talat med Visage Technologies om möjligheterna som tekniken för ansiktsigenkänning ger och om den snabbt växande marknaden för artificiell intelligens (AI).

Visa mer om:
Industri
Sverige

Den kan användas för att låsa upp din smarttelefon, hjälpa polisen att fånga brottslingar eller hjälpa dig att välja rätt nyans när sminkväskan ska fyllas på.

Varje ansikte är unikt och den digitala ansiktsigenkänningen – som de flesta kanske bäst känner till från mobiltelefonen när de skickar animerade bildmeddelanden till sina vänner – har vuxit med en enorm hastighet under senare år. Efterfrågan på den här typen av artificiell intelligens är nu stor från företag i alla möjliga branscher och myndigheter världen över.

Den ökade efterfrågan märks tydligt hos Visage Technologies som producerar programvara för att känna igen och analysera ansikten digitalt. Här är kundlistan lång och innehåller namn som Fujitsu, Coca Cola, Deutsche Telekom, Cartoon Networks, BMW och L’Oreal.

– Vi växer snabbt, bekräftar Jörgen Ahlberg, fil. dr. i ansiktsigenkänning och styrelseordförande för Visage Technologies som han har varit med och grundat.

Han förklarar att när Visage Technologies hamnade som åtta på konsultbyrån Deloittes Technology Fast 50-lista över snabbast växande tech-företag i Sverige så byggde det på årsrapporten för 2016.

– Det resultatet fördubblade vi 2017 och jag räknar med att vi dubblerar i år igen. Nästa år lär vi nog inte dubblera men jag tror att vi fortfarande kommer att växa, berättar Jörgen Ahlberg, som i dag sysselsätter cirka 70 personer i sitt företag.

 

Jörgen Ahlberg
Jörgen Ahlberg
Medgrundare och styrelseordförande, Visage Technologies

 

Tre killar på universitetet

Visage Technologies har utvecklat ett program för ansiktsigenkänning och ansiktsanalys. Med programmet blir det möjligt att söka i enorma datavolymer eller bland miljoner av filmklipp och foton för att på relativt kort tid hitta ett ansikte i mängden – eller speciella ansiktsdrag som till exempel ljust hår, glasögon eller skägg.

Det gör det också möjligt att med datorns hjälp analysera ansiktsdragen och på bråkdelen av en sekund uppskatta ålder och kön på ansiktets ägare, och avgöra om personen är glad, ledsen eller kanske rädd. Så kallad blickföljning gör det möjligt för datorn att följa en persons blick och se vad han eller hon tittar på. En funktion som många företag är intresserade av för konsumentpaneler som testar nya produkter. Kroppsspråk och blickar avslöjar nämligen ofta mer om vad personerna egentligen tycker än de själva beskriver när de provsmakat ett nytt mineralvatten eller sett en reklamfilm.

– På senare tid har vi lyckats intressera bilindustrin, och kamerateknik i bilar och teknik för självkörande bilar bidrar till tillväxten, säger Jörgen Ahlberg och tillägger att efterfrågan på programvaran kommer från alla håll – och dessutom ökar kraftigt.

 

Fakta: En marknad med stark tillväxt

Enligt en analys från Allied Market Research förväntas den globala marknaden för ansiktsigenkänning öka med över 21 procent de kommande åren och inbringa cirka 9,6 miljarder dollar år 2022.

– Det startade med att vi var tre killar på universitetet som tyckte att det var kul att skapa ett verktyg för ansiktsanimering till underhållningsbranschen. Vi hade mest fokus på tekniken, och ingen av oss hade något som helst begrepp om kunder eller marknadsföring. Vi var tre tekniknördar som egentligen inte sålde något, erinrar sig Jörgen Ahlberg, som också är knuten till Linköpings universitet som extern lektor.

– Vi gjorde ett ”ansiktsbibliotek” för internt bruk, med ansiktsdrag och mimik som kunde användas för att känna igen ansikten. Plötsligt var det någon från reklambranschen som gärna ville köpa våra tjänster. Det visade sig att det var här marknaden fanns, och på nolltid växte detta från något som vi sysslade med på helgerna till att vi måste anställa folk, berättar han.

När smarttelefonen fick sitt stora genombrott växte både marknaden och tekniken med raketfart. En ny plattform växte fram som gjorde det möjligt att arbeta med ansiktsigenkänning i realtid – ”live” så att säga.

– Det innebar att ansiktsigenkänning plötsligt fick ett mycket större användningsområde, och rätt som det var fanns det hundratusentals kunder därute, berättar Jörgen Ahlberg.

 

Ansigt
Visage Technologies programvara kan analysera ett ansikte på ett foto och både bestämma ålder och kön, och kan dessutom tyda känslolägen som glad, neutral, ledsen, rädd eller arg.

Antalet potentiella kunder växer hela tiden. En av företagets nyaste marknader är kosmetikabranschen.

– Vi har utvecklat ett program som gör det möjligt för kunderna att testa hur de kommer att se ut med en viss nyans på läppstiftet eller ögonskuggan. De olika kosmetikmärkena kan lägga in sina produkter i en app så att kunderna kan se bilder av sig själva med olika sminknyanser, förklarar Jörgen Ahlberg med ett skratt:

– Detta är en helt okänd värld för mig – en medelåldersman med helskägg. Men det är spännande att utforska och till vår hjälp har vi, som tur är, personer som är duktiga på det här med makeup.

Samarbete med polisen

Förra året inledde Visage Technologies och Linköpings universitet ett forskningsprojekt tillsammans med svensk polis och andra myndigheter för att undersöka om ansiktsigenkänning kan vara användbart för polisen, och vilka svårigheter och etiska dilemman detta skulle föra med sig. Projektet fokuserade bland annat på anonymitet och privatliv.

– I dagsläget är det tekniskt möjligt att ta bort all personlig information från en övervakningsvideo och ersätta den med ”falska”, virtuellt skapade personer, säger Jörgen Ahlberg.

I praktiken innebär det att man kan övervaka ett område, men ersätta personer och igenkännbara saker på bilderna, som kläder och väskor, med datorskapade virtuella figurer. Detta gör det omöjligt för dem som ser övervakningsbilderna att känna igen de verkliga människorna och på sätt skyddas deras privatliv. Om det begås ett brott kan polisen ”låsa upp” bilderna och se de verkliga ansiktena.

– Mycket av detta ligger fortfarande långt fram i tiden, framför allt på grund av att kamerorna som används för övervakning håller för låg kvalitet, och det skulle kosta att byta ut dem. Men tekniskt sett är det möjligt, säger Jörgen Ahlberg och tillägger:

– Samarbetet med polisen väckte många intressanta frågor och vi hade en bra dialog med dem.

Terminator-filmerna har satt sina spår i synen på AI

Övervakning är för många ett av de största bekymren med AI. Det märker Thomas Terney, fil. dr. i artificiell intelligens som arbetar som författare och föredragshållare i ämnet.

– När jag till exempel blir intervjuad i radion inleds inslaget ganska ofta med ett ljudklipp från någon av Terminator-filmerna eller från ”År 2001 – ett rymdäventyr”. Hela diskussionen om artificiell intelligens präglas än i dag av en Hollywood-dystopi med farliga robotar. Det hindrar oss från att diskutera de mycket realistiska möjligheterna som tekniken faktiskt kan erbjuda för att förenkla våra liv – men självklart också de verkliga hotbilderna som detta drar med sig, säger Thomas Terney.

Hela diskussionen om artificiell intelligens präglas än i dag av en Hollywood-dystopi med farliga robotar. Det hindrar oss från att diskutera de mycket realistiska möjligheterna som tekniken faktiskt kan erbjuda för att förenkla våra liv.
Thomas Terney, fil.dr. i artificiell intelligens, författare och föredragshållare

Tekniken har redan gjort stor skillnad inom flera områden, påpekar Thomas Terney. Han nämner särskilt specialglasögon till barn med autism som utvecklats av forskare från Stanford University:

– Autister har svårt att förstå kroppsspråk och avläsa ansiktsuttryck. Glasögonen hjälper barnen genom att översätta ansiktsuttryck till emojis så att de kan förstå personerna de pratar med. På så sätt kan AI bland annat hjälpa personer som annars skulle ha svårt att kommunicera med oss andra.

Hälsovårdssektorn är också det som Ole Winther, professor i datavetenskap på DTU Compute, lyfter fram som ett område där ansiktsigenkänning och annan artificiell intelligens kommer att spela en större roll i framtiden.

– Jag tror att vi inom en snar framtid kommer att få se en spännande utveckling på det medicinska området eftersom många sjukdomar nu kommer att kunna diagnostiseras med en smarttelefon och artificiell intelligens. Det kan till exempel vara ett födelsemärke med cellförändringar som behöver övervakas noga, och det skulle kunna bevakas på distans med de nya teknikerna och ge läkarna de uppgifter som behövs för att analysera sjukdomen. Det är enormt produktivt och sparar tid, säger Ole Winther.

 

Fakta: 3 områden där ansiktsigenkänning vinner terräng

Smartphones
Apple lanserade ansiktsigenkänning som inloggning på Iphone X under 2017 och i dag finns funktionen på flera andra modeller av smarttelefoner. Även meddelande-appar använder sig i stor utsträckning av artificiell intelligens, till exempel har Visage Technologies byggt in Face Track, Face Analysis och så kallad känsloigenkänning i Deutsche Telekoms meddelande-app.

Betaling
Kontaktlösa betalkort har gett konsumenter ökade möjligheter. I Kina har man gått ett steg längre och använder ansiktsigenkänning för att betala räkningar och föra över pengar. Under 2017 använde runt 150 miljoner kineser sina ansikten för att godkänna betalningar i e-handelsföretaget Alibabas mobilapp, Alipay.

Paskontrol
Flygplatser världen över arbetar med att göra ansiktsigenkänning till en del av inchecknings- och säkerhetssystemen. För Helsingfors flygplats är målet enligt flygplatsoperatören Finnavia att ha ett ansiktsigenkänningssystem installerat 2021. Landets gränsbevaknings- och tullmyndigheter är också intresserade av denna möjlighet.

Han är däremot inte lika glad över att AI vinner terräng i vapenindustrin, men det förväntar han sig också att vi får se mer av. Under den närmaste tiden räknar han dock med att i synnerhet ansiktsigenkänning kommer att utvecklas ytterligare, särskilt i det privata näringslivet.

– Vi kommer att få uppleva en kreativ explosion på det här området nu. Tekniken fungerar och den är lätt att integrera i en app. Nu har vi nått den punkt där det börjar växa fram mängder av intressanta idéer om vad tekniken kan användas till, säger Ole Winther.

Växtvärk i konsultarbetet

Hos Visage Technologies är Jörgen Ahlberg och hans kollegor i färd med att rekrytera ännu fler programutvecklare och datoringenjörer. Ett annat mycket stort utvecklingsområde i företaget är nämligen rådgivning och support för att utveckla appar och system för artificiell intelligens.

– Det tror jag kommer att spela en större roll för oss framöver. Tillsammans med spel- och lekprodukter till underhållningsbranschen är det konsultarbetet som växer mest för oss, säger Jörgen Ahlberg.

 

Denna artikel är endast avsedd att ge allmän och inledande information till investerare och skall inte tolkas som grund för eventuella investeringsbeslut.