Hemmabatteriet från Tesla gör inte världen grönare i morgon

Tags:
Energi
IT
USA

Elon Musk grundare av Tesla Motors Elon Musk grundare av Tesla Motors

Powerwall heter det nya batteriet som kan revolutionera vår energianvändning.

- Vårt mål är att ändra världens energianvändning i grunden.

Så sa den visionäre Tesla-chefen Elon Musk i Tesla Motors designstudio i Kalifornien natten till den 1 maj, då han presenterade det batteri som han menar kommer att starta en ny grön våg. Och då inte bara bland miljömedvetna i väst utan också i utvecklingsländer som saknar centralt elnät.

Det nya batteriet, Powerwall, finns i två varianter. Den ena är tänkt för dagligt bruk. Den andra lagrar ström som kan användas i nödfall. Batteriet är inte större än att det kan monteras på en husvägg. Här samlar det energi från solen och vinden och lagrar den så att du kan tända dina lampor och sätta på spisen även om solen gått i moln och vinden lagt sig. Det är en svindlande tanke för alla som vill leva mer miljövänligt. För om detta fungerar kan varje hushåll bli självförsörjande på el och koppla bort sig från elnätet.

Fakta om Powerwall:

Batteriet finns i två varianter. Ett 7 kWh-batteri för dagligt bruk som kan klara upp till 5 000 urladdningscykler. Den andra varianten är ett 10 kWh-batteri som kan ersätta en dieselgenerator vid strömavbrott eller en vecka. Batteriet har en högre energitäthet men klarar bara upp till 1 500 urladdningscykler.

Batteriet har en inbyggd DC/DC-omvandlare, men man behöver också en DC/AC-omvandlare för att kunna använda elen i hemmet.

Batteriet kan kopplas till internet så att man kan få statistik över sin förbrukning och hålla ett öga på elpriserna om man behöver köpa el.
7 kWh-batteriet kommer att kosta omkring 25 000 kronor
10 kWh-batteriet kommer att kosta omkring 30 000 kronor

Tesla är ett innehav i Nordeas Klimatfond som fokuserar på företag som gynnas av effektivare energianvändning.

- Potentialen som kommer med att varje hushåll skulle kunna vara självförsörjande på el är enorm, utmaningen kommer i att skapa ekonomi i detta. Men vi är positiva till Tesla för att om det är något företag som har möjlighet att dra ner på kostnader och skapa en attraktiv produkt för sina kunder så är det Tesla säger Thomas Sörensen som förvaltar Nordeas Klimatfond.

I en stor analys som gjordes 2013 “Global EV Outlook: Understanding the Electric Vehicle Landscape to 2020,” uppskattade International Energy Agency (IEA) att elektriska bilar skulle vara i paritet med bensindrivna bilar när kostnaden var 300 dollar per kWh i lagringskapacitet. I analysen räknade man med att detta skulle ske år 2020. Tesla och Nissan är förmodligen på den nivån redan idag. 

Kort om Elon Musk:

Elon Reeve Musk
Född: 28 juli 1971 i Sydafrika
Grundare av företagen PayPal och Tesla Motors

Elons far var elektriker. Hans mor var dietist.

12 år gammal tjänade han sina första 500 dollar genom att sälja ett dataspel.

En lysande lösning för tredje världen
I gengäld kan Teslas batteri göra stor skillnad i länder som saknar ett väl utbyggt elnät. I de flesta utvecklingsländer är det ofta bara huvudstäderna som har el. Birgitte Bischoff Ebbesen arbetar på Röda korset. Hon menar att ett hemmabatteri skulle innebära en enorm förbättring för alla som bor på landsbygden eller i småstäderna.

– Alla som reser till ett u-land slås av det virrvarr av ledningar som hänger överallt. Det vore riktigt bra om man istället kunde få sin el på ett mer miljövänligt och hållbart sätt. Det skulle höja levnadsstandarden på många sätt. Om man exempelvis behöver medicin som måste stå i kylskåp kan el vara livsnödvändigt. Det skulle vara fantastiskt. Rent fantastiskt.


Priset på batteriet ligger dock fortfarande högt, men det är på väg ner vilket kan bli en utmaning för Tesla. Men att vi kommer höra mer om Tesla och Powerwall i framtiden är Thomas Sörensen helt övertygad om.

- Det Tesla gör är revolutionerande. Tesla överbevisade bilindustrin genom att lansera en välfungerande elbil när de etablerade spelarna förkastade idén. Företaget är nu på god väg att göra detsamma med elindustrin avslutar Thomas Sörensen.