Delecyklen har indtaget Kina – og er på vej mod resten af verden
Av:
Lasse Karner

Lånecykeln har intagit Kina – och är på väg ut i resten av världen

Ett användarvänligt koncept som bygger på ny teknik har fått miljoner kineser att återvända till cykeln. Investerarna är redo att satsa miljarder, men är affärsmodellen lönsam och kan den exporteras?

Visa mer om:
Industri
Kina
Teknik
biltrafik i Kina

Varje dag i rusningstid sker en mindre folkvandring i Kinas huvudstad. De flesta av Pekings över 20 miljoner invånare bor utanför stadskärnan. Peking hamnar därför alltid högt upp i listan över städer där folk har längst restid till arbetet. De senaste åren har den genomsnittliga restiden legat på 52 minuter, enkel väg. Den mesta av tiden går åt till att sitta i kö på de breda boulevarderna som löper mellan centrum och förorterna. Det leder till luftföroreningar och tidsfördröjningar. Men det senaste året har ett nytt fenomen dykt upp som har kapat restiden rejält i storstäderna och som varje dag förflyttar miljoner kineser från A till B utan att släppa ut en enda koldioxidpartikel. En gammal kändis har gjort comeback i den kinesiska gatubilden.
 
I årtionden har cykeln prejats av vägen av Kinas bilister och setts som en symbol för låg social och ekonomisk status. Men när man i dag går omkring i städer som Peking, Shanghai, Hangzhou eller Shenzhen ser man gula, blå, orangea och gröna cyklar som står överallt. Cyklarna tillhör cykelpoolföretag som konkurrerar om miljontals kunder. Till skillnad från stadscyklarna som finns i Europas storstäder så står dessa cyklar fritt tillgängliga, överallt på gatorna. Tekniken och designen skiljer sig lite åt mellan företagen, men de har ett gemensamt: kunderna ställer bara cykeln ifrån sig när de har använt den. Tillgången är avgörande eftersom affärsidén faller om man måste gå långt för att hitta en cykel. Vid de största knutpunkterna står därför hundratals cyklar. De mer tekniskt avancerade cyklarna kan man hitta via GPS:en på mobilen och man låser upp dem genom att läsa av en QR-kod som sitter bakom sätet eller på styret. Samtliga cykelpoolföretag har en egen app som fungerar tillsammans med några av Kinas mest populära sociala medier och onlinebetalningar så användaren kan enkelt betala de cirka 50 öre som en cykeltur kostar.

- För ett och ett halvt år sedan var cykeln en symbol för fattigdom, men nu cyklar alla. Utan den här positiva förändringsviljan hade Kina aldrig kunnat gå från ingenting till att bli en supermakt. Finns det bara en möjlighet så är kineserna redo att på mycket kort tid ändra sina vanor, överge sina fördomar och göra något helt nytt, säger Jacob Johansen, företagsrådgivare inom innovation med inriktning på Kina.

 

cyklister i Kina

Det första kinesiska cykelpoolföretaget startades som ett experiment av en grupp studenter vid Pekings universitet. De valde namnet Ofo eftersom bokstäverna liknar en cykel. I dag har företaget över 3 miljoner cyklar i fler än 50 städer runtom i Kina. Ofo är det ena av två företag som lagt sig i längst fram i cykelklungan. Det andra heter Mobike och har enligt egna uppskattningar cirka 100 miljoner användare som kör 25 miljoner turer om dagen. Mobikes målsättning är att ha cyklar i 200 kinesiska städer före utgången av 2017. Med siffror i den storleksordningen står stora ekonomiska intressen på spel. Enligt det kinesiska konsultföretaget iiMedia kommer cykelpoolsmarknaden att vara värd över 10 miljarder kronor vid årsskiftet. En siffra som förväntas öka till över 23 miljarder kronor om två år. Cykelpoolerna ingår i den kinesiska delningsekonomin som omfattar allt från taxiresor till låneparaplyer och lånebasketbollar. Den kinesiska regeringen tror att delningsekonomin kommer att växa med 40 procent i år.

Föga överraskande är det många som vill vara med på den här resan. Pengarna strömmar in och stora kinesiska och utländska investerare har satsat miljarder på lånecyklar. Konkurrensen är stenhård. Den första konkursen är redan ett faktum och frågan är hur många företag det finns plats för på marknaden.

- Folk vill vara där andra är, så vi går mot en monopol- eller oligopolsituation genom konsolidering så att det blir ett eller två företag kvar. Det handlar alltså om vem som fortfarande står på benen när röken lagt sig. Företagen är därför beredda att ta vissa förluster under en tid och det har de råd med, säger Jacob Johansen. Men det är inte cykelhyran som investerarna kommer att tjäna pengar på.

 

delecykel

- Det man är ute efter är data som visar hur folk rör sig. Om jag vet att du cyklar förbi ett visst köpcentrum varje dag så kan jag skicka reklam till dig om just detta köpcentrum. En av de största utmaningarna för alla som jobbar med reklam och kommunikation är nå den rätta målgruppen, säger han.

Det är också talande att två av Kinas största IT-företag har köpt in sig i Ofo och Mobike. Alibaba, världens största e-handelssajt, har via flera dotterföretag satsat pengar i Ofo medan internetgiganten Tencent, som bland står bakom Kinas mest populära sociala medier, har investerat i Mobike. Det är inte första gången som de två företagen satsar på varsin konkurrent i kampen om de kinesiska webbanvändarna. Både Alibaba och Tencent är innehav i Nordeas Kinafond och i Nordea Asian Fund.

Cyklarna underlättar trafiken och bidrar till bättre luft i städerna, men medaljen har också en baksida. Var och hur man lämnar cykeln när man är klar med den är upp till var och en och med flera miljoner cyklar i omlopp kan det snabbt blir rätt stökigt. Ofta står cyklarna mitt på trottoaren där de är i vägen för fotgängarna, eller så slängs de bara åt sidan. Också här ser man tekniken som en del av lösningen. Mobike har ett belöningssystem i sin app. Alla nya användare får 100 poäng och om det avslöjas att man parkerat cykeln på ett olämpligt sätt så dras 20 poäng från potten. Den som har under 80 poäng får betala mer för att använda företagets cyklar. I gengäld kan man få poäng genom att fotografera illa parkerade cyklar och skicka bilderna till Mobike.

Andra uppenbara utmaningar för cykelpoolföretagen är att balansera utbud och efterfrågan, alltså att se till att cyklarna finns där det finns behov av dem. Företagen lägger ansenliga resurser på att frakta cyklar med lastbil till städerna där behovet är störst. Reparationer av trasiga eller förstörda cyklar och stölder kostar också stora summor.

 

Investerarna bakom Ofo och Mobike

- Mobike

En hotellkedja, en av världens största statliga investeringfonder och en IT-jätte är bara några av de företag som har satsat pengar i Mobike. Tillsammans har investerarna bidragit med en miljard dollar. En av de största investerarna är det kinesiska företaget Tencent som bland annat ligger bakom Kinas populäraste meddelandetjänst, WeChat. Bland ägarna återfinns också Singapores statliga investeringsfond Temasek och taiwanesiska Foxconn Technology, som bland annat tillverkar många av Apples produkter, resebyrån Ctrip, hotellkedjan Huazhu och den amerikanska kapitalfonden Warbug Pincus.

- Ofo   

Den andra huvudkonkurrenten har en nästan lika imponerande skara investerare i ryggen. Bland ägarna återfinns mobiltillverkaren Xiaomi, taxitjänsten Didi Chuxing samt CITIC Private Equity, som ingår i det statliga kinesiska finanskonglomeratet CITIC Group. Världens största e-handelssajt, Alibaba, har också investerat via sitt dotterföretag Ant Financial. Den förmögne svensken Niklas Zennström, som startade Skype tillsammans med dansken Janus Friis, är också en av ägarna. Enligt Ofo är företaget värt två miljarder dollar.

Men det råder inget tvivel om att cykelpoolerna har kommit för att stanna i Kina. Och det handlar mindre om cyklar och mer om mobilitet förklarar Shannon Bufton som ligger bakom Smarter Than Cars, en förening som arbetat för att främja cykelkulturen i Peking i snart tio år.

- Det har egentligen inget med cyklar att göra, utan det är ett nytt sätt att förflytta folk i stan på. Det är mer en rörlighetsrevolution än en cykelrevolution. Och jag tror att det här bara är början. Nästa trend kan bli sparkcyklar eller tvåhjulingar, säger han.

Däremot finns det delade meningar om huruvida affärsmodellen fungerar utanför Kina. Både Ofo och Mobike är i full gång med att expandera och de har höga ambitioner. Mobike finns redan i Singapore och i flera städer i England, medan Ofo satsar på att finnas i 20 länder före årsskiftet.

- Vi har redan från början sett Ofo som en global verksamhet, säger Ofos operative chef Zhang Yanqi. Vi tror att vi kan omvandla transportinfrastrukturen i städerna, minska koldioxidutsläppen och främja delningsekonomin genom att erbjuda lokala varianter av våra tjänster utomlands.

Shannon Bufton från Smarter Than Cars tror också att det finns förutsättningar för cykelpoolerna att lyckas internationellt, men han har ett par stora förbehåll.

- Jag är övertygad om att affärsmodellen kan fungera utanför Kina. Men då måste företagen få tillstånd och vara villiga att ställa ut så många cyklar att användarna kan hitta en inom tio minuter, oavsett var de befinner sig, säger han.

 

 

 

Nordea Kinafond förvaltas av Nordea Funds Ab. Nordea Asian Fund förvaltas av Nordea Investment Funds S.A.