Tesla - Model 3
Av:
Thomas Jensen

Teslas ”folkbil” är här – kan revolutionera bilmarknaden

Teslas nya Model 3 har nu levererats till de första av flera hundratusen kunder som står i kö för att komma över den billiga elbilen med den stora räckvidden. Vad innebär egentligen Teslas framfart på elbilsmarknaden?

När Teslas vd Elon Musk presenterade Model 3 den 31 mars 2016 gick det bara tre dagar innan 276 000 intressenter hade betalat en deposition på 1 000 dollar och skrivit upp sig på elbilen som Musk beskriver som ”Teslas folkbil”. Och då hade de inte ens provkört bilen, som vid den tidpunkten bara fanns som prototyp. Det massiva intresset var en signal från konsumenterna om att här var en produkt som de länge efterfrågat.

– När Tesla presenterade Model 3 spred det skräck i den traditionella bilbranschen, som fram till dess bara snackat om att tillverka elbilar. Nu vaknade de upp och tänkte att de måste sätta igång, för annars skulle de sluta som Nokia eller Kodak, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk elbilforening, som såg ett klart ökat intresse:

– Vi fick plötsligt en massa besök av biltillverkare som ville titta på de många elbilarna i Norge, säger Christina Bu.

Det senaste året har Norsk elbilforening haft besök av 15 delegationer med inflytelserika personer från stora biltillverkare som Audi, Volkswagen och Jaguar. Volvo Cars har även annonserat att de kommer ställa om alla nya bilmodeller som lanseras från och med 2019 och att de ska vara helt eller delvis drivna på el.

– Tesla kan därför ta en stor marknadsandel under de kommande åren, medan konkurrenterna fortfarande håller på med att utveckla sin plattform, säger Alexander Haissl.
Alexander Haissl

Nästan monopol

Idag kostar en Model S från cirka 800 000 kronor och uppåt, medan den nya Model 3 kommer att ligga på cirka 450 000 kronor spekuleras det i. Model 3 kommer enligt Christina Bu att ändra folks syn på Tesla.

– Idag betraktas Teslas Model S som en dyr bil, men bilden av Tesla som en lyxbilstillverkare kommer att ändras i takt med att fler Model 3 kör på våra vägar. Den här modellen kommer att få stor betydelse för hur vi ser på Tesla och på elbilar – att detta är något alla kan ha råd med, förklarar Christina Bu från Norsk elbilforening.

En som har räknat noggrant och satt sig in i elbilsmarknaden är analytikern Alexander Haissl från tyska Berenberg. Han konstaterar att Tesla ligger långt framför alla de stora tillverkarna när det gäller elbilar.

– Tesla formger sina bilar och har även byggt upp en tillverkningsprocess från grunden. Dessutom har Tesla mer avancerad batteriteknik, vilket innebär att deras batterier ger längre räckvidd än de batterier som används av andra biltillverkare. Tesla kan ta en stor marknadsandel under de kommande åren, medan konkurrenterna fortfarande håller på med att utveckla sin plattform, säger Alexander Haissl.

tesla
Tesla Model 3 presenterades av Teslas vd Elon Musk våren 2016. Inom tre dagar hade 267 000 anmält intresse för bilen.

Den minsta investerar mest

Den avgörande frågan är hur de stora biltillverkarna kommer att svara på Teslas offensiv. Enligt Alexander Haissl finns det inte mycket som tyder på att de kommer att investera mer än Tesla på att utveckla elbilar.

Sett till antal tillverkade bilar är Tesla är en liten aktör, med 84 000 bilar under 2016. Det kan jämföras med Volkswagenkoncernens 10 miljoner. Ändå är Tesla det företag som investerar mest.

Enligt Haissls beräkningar kommer Tesla att investera 32,7 miljarder dollar under de närmaste fem åren. Det är cirka 40 procent mer än vad Daimler (Mercedes) och Volkswagen (VW, Audi och Skoda) tillsammans kommer att investera i elbilar, enligt siffror som de båda bolagen har gått ut med.

Vi blev lite överraskade av det svaga intresset för elbilar bland dagens stora biltillverkare, bland annat de tyska. Trots att de säger sig ha stora elbilsprojekt på gång investerar de bara en bråkdel av vad Tesla gör under kommande år, säger Alexander Haissl.

Teslas massiva satsning på utveckling kommer också att märkas på företagets marknadsandel, förutspår han.

– Det kan bli så att Tesla utökar sin produktionskapacitet mycket snabbare, framför allt i regioner som Europa och Kina, där de för närvarande saknar fabriker. Fler Tesla-bilar på vägarna leder till att de traditionella biltillverkarna tappar marknadsandelar, vilket i sin tur resulterar i överkapacitet och lägre vinster. För aktieägarna kan detta betyda lägre utdelning.

Att det pågår ett stort skifte inom biltillverkningen till eldrivna bilar är något som Nordeas fondförvaltare också följer.

- Det här skiftet ger många ringar på vattnet som innebär både hot och möjligheter för exempelvis många verkstadsbolag. Vissa bolag som vi följer tillverkar komponenter som används vid tillverkning av förbränningsmotorer, de kommer troligtvis att se en negativ påverkan på sina produkter på grund av övergången mot elmotordrivna fordon. Vi ser också att ljudnivå och vibrationer får en helt annan betydelse och där ser vi exempelvis en ökad efterfrågan på däck som inte låter lika högt mot vägen. I en bensin/dielsel-driven bil, som har ett högre ljud från sin motor, märks inte ljudet från däcken på samma sätt som i en eldriven bil vilket nu ökar betydelsen av premiumdäck som skapar mindre friktion och tystare däck säger Filippa Gerstädt som bland annat förvaltar Nordea Swedish Ideas och Nordea Swedish Stars.

- Den faktiska påverkan som detta har på verkstadsbolagen kommer antagligen att ske på lång sikt. Men för oss handlar det om att vara uppdaterade på eventuella hot och möjligheter innan det är inprisat i aktierna, fortsätter Filippa.

Teslas försprång

Alexander Haissl menar att Tesla har skaffat sig ett riktigt bra utgångsläge för att bli en stor aktör på elbilsmarknaden.

– Det återstår fortfarande att se om de traditionella biltillverkarnas nya modeller blir tillräckligt konkurrenskraftiga för att ta marknadsandelar från Tesla. Om de blir det så kan Tesla få samma ställning som BMW, som har en betydande andel av premiummarknaden, men inte tillverkar lika många bilar som Volkswagen eller Toyota. Om Tesla däremot har en bättre produkt, kan företaget bli en av de allra största aktörerna på bilmarknaden. Tesla har också planer på att lansera en ellastbil som ska konkurrera med tillverkare som Volvo Lastvagnar och Daimler, berättar han.

 

Nordea Swedish Ideas och Swedish Stars förvaltas av Nordea Funds Ab.