Unicorns – de snabbt växande teknikföretagen

Förr dominerades Lotte Friis kundkrets av danska Århus- och Ålborgsbor. Men på senare år har hennes Møhge & Maude-butiker lockat kunder i bland annat Ryssland, Kina och Mellanöstern. För i samma veva som hon hänger upp kläderna på galgar i sin butik blir de fotograferade och bilderna läggs upp i nätbutiken Farfetch. Farfetch samlar över 450 mindre butiker i Europa, som därmed når kunder som befinner sig långt borta från deras fysiska butiker. Farfetch får sedan en provision i procent på den förmedlade försäljningen.

- Farfetch har vuxit så snabbt. Jag kommer ihåg för fyra år sedan, när jag började samarbeta med dem. Den gången visade de mig runt i sina små lokaler, när vi pratade med varandra via Skype. Idag är det så stort att de flyger mig till stora seminarier i London, där vd:n och grundaren José Neves står på scenen, och vi är flera hundra personer i publiken, berättar Lotte Friis.
 

Farfetch Varor som säljs via Farfetch paketeras och skickas till kunder i Kina, Ryssland eller kanske Mellanöstern. Att vara en del av en unicorn som Farfetch gör att Lotte Friis, ägare till klädbutiken Møhge & Maude i Ålborg, kan nå helt nya kundgrupper.

Europeiska unicorns växer

Farfetch grundades 2008 och är ett typexempel på en unicorn. Unicorn, som betyder enhörning på svenska, är teknikföretag, grundade efter år 2000, som arbetar med internethandel, internetspel eller programvaruutveckling, och som är värda mer än 1 miljard dollar.

- Det som är typiskt för de här företagen är att de grundar sig på en teknik med disruptiv potential. Det är företag med enklare och ofta billigare produkter eller tjänster som kan rota sig på en mer traditionell marknad. Det är både skrämmande och fascinerande på samma gång, säger John Ulhøi, professor i ledarskap vid universitetet i Århus. 

Många av de mest kända företagen, som Uber och Airbnb, har sina rötter på andra sidan Atlanten. Men unicorns finns också i Europa. Två exempel är Just-Eat, som erbjuder matbeställningar online och Zalando som säljer kläder.

Stockholm drar

England ligger i topp när det gäller antalet unicorns, men Sverige kommer in som god tvåa, och slår därmed betydligt mer folktäta länder som Tyskland, Frankrike och Italien. Skype och Spotify är kanske de mest kända, men också Klarna, Mojang, Avito och King har blivit succéer.

- Vi tittar mycket på varför Sverige har lyckats så bra med att skapa Unicorns, säger  Joseph Michael, affärsutvecklare i Invest Stockholm, som förmedlar kontakter mellan potentiella investerare och startupföretag.

Han lyfter bland annat fram att Stockholmsregionen har en lång tradition av teknikföretag.

- Vi har många bra tekniska högskolor och det har en enorm betydelse för uppkomsten av nya unicorns att vi har en rad flaggskepp som de andra kan luta sig mot. Man kan säga att vi befinner oss i en god cirkel, där medarbetarna flyttar runt till nya startupföretag. En har kanske varit utvecklingschef i ett företag, och flyttar sen vidare och blir verkställande direktör i ett nytt företag, säger Joseph Michael.

Han påpekar också att Stockholm drar till sig många högutbildade, som stannar kvar och gör karriär i Stockholm i stället för att flytta till London eller Silicon Valley.

Unicorn 3 Lotte Friis’ butik Møhge & Maude ligger i Aalborg i Danmark men hon har kunder över hela världen. Det har hon fått eftersom hennes kläder visas och säljs via nätbutiken Farfetch, som är en så kallad unicorn.

Investerar i nya unicorns

Stockholm kan slå vakt om sina talanger, bland annat tack vare att svenska investerare har blivit mer intresserade att finansiera nystartade företag så att de kan komma igång. Hit hör personer som grundaren av Skype, Niklas Zetterström, och  mannen bakom Minecraft, Marcus Persson och kretsen kring honom  som blev förmögen när Microsoft köpte företaget Mojang för 2,5 miljarder dollar 2014.

För startupföretagen är det avgörande att hitta riskvilliga investerare, för det går åt mycket pengar när man ska skapa en unicorn. I genomsnitt 140 miljoner dollar. Då ska man väga in att investerarna troligen har satsat i flera andra företag som inte blev till något.

- Det kan vara så att investerarna satsar pengar i 50 olika företag, men det är kanske bara ett som lyckas. Men då kan vinsten bli desto större, säger Mats Andersson, fondförvaltare på Nordea med fokus på nordiska småbolag.

Han påminner om hur lång tid det tog att bygga upp ett företag för bara 30 år sedan.

- Se hur många år det tog för Ikea, Jysk och H&M att bygga upp sin globala verksamhet. Idag tänker unga företagare globalt redan från början, och planerar för att nå hela världen. Som investerare kan man alltså göra en mycket bra affär ifall företaget blir en unicorn, säger Mats Andersson.

graf I Europa ligger England i spetsen när det gäller antalet unicorns 2015. Källa: GP.Bullhound

Alla får en del av kakan

I Lotte Friis butik i Ålborg håller man nu på att paketera de varor sålts på Farfetch: En Forte_Forte-blus som ska till Japan, en Victoria Beckham-blus till Taiwan och en Marc Jacobs-klänning till Tyskland:

- Jag tycker det är kul att vara med där det händer, och samtidigt ökar det min omsättning. Det allra mest spännande med Farfetch är egentligen att det är en enda mans verk, men att vi är över 450 butiksägare som får en del av kakan. Det ger mig en känsla av gemenskap, säger Lotte Friis.

Mats Andersson tycker det är mycket positivt att Norden lyckas skapa så många unicorns, trots att befolkningen är så pass liten:

- Man kan säga att de ställen i världen där man har flest unicorns på gång är Berlin, London, Bay Area i USA och så Norden. Stockholm har täten, men det finns många intressanta startupföretag i Köpenhamn och Helsingfors också.