Oops! Please enable marketing cookies! to view content like this from Nordea

Loading

0:00/0:00

Av:
Thomas Jensen

Möt företaget som planterar 37 miljoner nya träd varje år

När designers från Apple och Chanel ska ta fram nya förpackningar till sina exklusiva produkter är pappers- och kartongtillverkaren Holmens material ofta de enda som lever upp till deras högt ställda krav. Företaget äger också stora skogsarealer som varje år bidrar till att avlägsna 2,8 miljoner ton koldioxid från atmosfären. I vår serie Fondförvaltarens favoriter tar vi en närmare titt på svenska Holmen.

Ansvarsfulla investeringar
Klimat och Miljö
Sverige

Du har säkert upplevt det själv. Att packa upp en iPhone eller en dyr parfym – du vågar nästan inte öppna förpackningen eftersom den är så fin. Den har liksom ett värde i sig och till och med hur materialet låter känns helt rätt. Inget lämnas åt slumpen när du för första gången ska stifta bekantskap med en ny telefon, eller en parfym.

Holmens kartong Invercote är det självklara valet för många förpackningsdesigners när de är ute efter något utöver det vanliga. Men det ligger mycket hårt arbete bakom en unik förpackning.

- Tillverkarna blir ofta frustrerade när de ska försöka förverkliga någon avancerad förpackning som Chanels designers tagit fram. Men så provar de med vår kartong, och då fungerar det. När man har en idé som kräver att man verkligen pressar kartongen till det yttersta så vill man ju använda den starkaste som finns och det är vår, säger finansdirektör Anders Jernhall.

Henrik Sjölund
Henrik Sjölund
VD, Holmen

Fondförvaltarens favorit

Nordeas fondförvaltare Mats J. Andersson är expert på nordiska aktier och han har valt ut Holmen till Fondmagasinets serie om fondförvaltarens favoriter. Han känner väl till företaget sedan många år tillbaka och menar att det idag är mer relevant än någonsin.

- Bortsett ifrån att Holmens ekonomi överlag ser mycket bra ut är det faktum att företagets skog bidrar till att avlägsna 2,8 miljoner ton koldioxid från atmosfären varje år en verkligt positiv aspekt. Vi anser också att Holmen har otroligt bra förutsättningar att tjäna på den ökande globala trenden att minska mängden plast i olika emballage och istället välja träfiber, förklarar Mats J. Andersson.

Exempelvis är det troligt att framtidens livsmedelsförpackningar eller plastflaskor kommer att tillverkas av trä istället för av olja, som idag.

Anders Jernhall
Finansdirektör, Holmen.

Klimatvänligt företag

Om man vill spara i ett företag med klimatvänlig profil är alltså Holmen ett bra tips. Företaget gör bra ifrån sig på alla parametrar när det gäller hållbarhet och klimatförändringar. Till exempel är det att man äger skog en fördel när det gäller koldioxidlagring, eftersom träden tar upp koldioxiden från luften och bidrar därmed till att begränsa klimatförändringarna. När de avverkade träden sedan används till kartong, papper och nya hus, istället för att brännas upp förblir koldioxiden bunden i trät. Det är bra för klimatet.

- Varje morgon när jag vaknar tänker jag på att våra träd har vuxit lite under natten – och bundit lite mer koldioxid som alltså inte längre finns i atmosfären. Det är en skön känsla, säger Holmens vd Henrik Sjölund.

"Efterfrågan på trä kommer att öka i framtiden. Att äga skog är därför en helt avgörande del i vår strategi"
Anders Jernhall, finansdirektör i Holmen.

37 miljoner nya träd varje år

Holmen grundades för över 400 år sedan och idag är företaget verksamt inom skogsbruk, pappers- och kartongtillverkning, energiproduktion och trävaror. Holmen Sveriges fjärde största ägare av brukad skogsmark. Med tanke på att Sverige är så rikt på skog så är det inte förvånande att Holmen varje år sätter hela 37 miljoner nya trädplantor i sina skogar.

- Efterfrågan på trä kommer att öka i framtiden. Att äga skog är därför en helt avgörande del i vår strategi. Vi måste ha kontroll över råvarorna, det vill säga våra träd. Vår filosofi är att inte investera i verksamheter där vi inte också har kontroll över råvarorna, eftersom vi anser att det går hand i hand. För ett företag som vårt är det viktigt, eftersom det ska kännas tryggt att investera i oss, säger finansdirektör Anders Jernhall.

Holme_Skovhugger
En skogsarbetare planterar nya träd. De små trädplantorna bär han i en påse över axeln.

Populärare än någonsin

Hos Holmen märks det att pendeln har svängt och att konsumenterna numera vill ha trähus hellre än sten- och betonghus.

- Intresset för att bygga i trä har aldrig varit så stort, och den här utvecklingen har skett på bara några få år. Efterfrågan är nu lika hög som före finanskrisen, och marknaden bara ökar, förklarar vd Henrik Sjölund.

Utöver den ökande efterfrågan på enfamiljshus i trä, forskas det också mycket på hur man kan bygga höghus i trä, eftersom man vill kunna byta ut betongen som avger stora mängder koldioxid. I Norge har man byggt Mjøstårnet, som lär vara världens högsta träbyggnad. Huset, som är 80 meter högt, har 18 våningar där det utöver bostäder också finns simhall, hotell och butiker. Men enligt Henrik Sjölund är byggbranschen konservativ och svår att förändra.

- Utvecklingen har gått framåt när det gäller att bygga höghus i trä, men sedan måste man också övertyga byggföretagen, och vissa av deras ägare, som är ganska konservativa och det är inte så lätt.  Och det är inte så konstigt, för de kan ju allt om att bygga i betong, men ska de bygga i trä måste de först lära sig, säger han.

Mjøstårnet
Mjøstårnet norr om Oslo är 80 meter högt och ett av världens första höghus i trä.

Ökad vinst

Holmens omsättning har varit i stort oförändrad under de senaste fem åren, men vinsten har ökat kraftigt. 2013 gjorde bolaget en vinst på drygt en miljard kronor och 2018 har vinsten mer än fördubblats till 2 476 miljoner. Bara det att hålla omsättningen på en jämn nivå i pappersindustrin – som har kallats för en döende industri i takt med att vi läser allt färre papperstidningar – är i sig en bedrift. Holmen har sett över sina kostnader i pappersverksamheten och valt att även satsa på andra verksamhetsområden.

Nyt træ
Holmen planterar 37 miljoner träd om året.

Satsar på nischade marknader

I kartong- och pappersbranschen har Holmen valt att satsa på nischade marknader såsom förpackningskartong till olika exklusiva varumärken. Det ger klirr i kassan. En femtedel av företagets omsättning kommer från kartong, medan 26 procent av vinsten genereras av de exklusiva kartongprodukterna. Vd Henrik Sjöholm är övertygad om att Holmens kunder är beredda att betala ett högre pris för deras produkter, eftersom företaget har kontroll över hela sin leverantörskedja.

– Våra kunder är beredda att betala lite mer, eftersom de gillar vår verksamhetsmodell. Det är framför allt skogsbruket de är intresserade av. De frågar: ”Hur många träd avverkar ni, hur många planterar ni, och hur mycket koldioxid binder de?” Jag tror att det här blir allt viktigare i framtiden. Ta till exempel ett företag som Apple, som har ett så starkt varumärke. De vet att de unga bryr sig om hållbarhet. När Apple använder våra produkter, så gynnar det också deras varumärke. Genom att använda våra produkter kan de dra nytta av vår utmärkta hållbarhetsprofil, säger han.

 


Materialet på dessa sidor är endast avsett som allmän produktinformation. Det ska inte ses som placeringsråd eller placeringsrekommendationer.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Att placera i fonder innebär en risk eftersom de pengar som placeras både kan öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Faktablad, informationsbroschyrer, hel-och halvårsrapporter samt fondbestämmelser finns på nordea.se/fondinfo och på Nordeas bankkontor.

Nordea Småbolagsfond Norden förvaltas av Nordea Funds Ab.

Fondmagasinet har fått en egen app - hämta den här

MyInvest är en app fylld med artiklar om investeringar, fonder, olika marknader och hållbart sparande.

Är du redo att dyka ner i investeringarnas fascinerande värld?