Netflix
Av:
Nina Azoulay

Netflix tar ledningen under pandemin

Netflix har fått över 15 miljoner nya abonnenter på tre månader, och efter alla corona-präglade veckor har bolaget nu ett bra utgångsläge inför det stundande streaming-kriget som förutspås drabba framför allt den amerikanska marknaden i sommar.

Global

Toalettpapper, handsprit, burkmat … och ett Netflix-abonnemang. Världen över har människor under de senaste veckorna och månaderna hamstrat förnödenheter för att kunna klara sig hemma under coronapandemin. Och det mesta tyder på att Netflix för många är, om inte en förnödenhet så i varje fall ett slags trygghet i en tid när man isolerar sig hemma.

Under årets första tre månader har Netflix fått 15,8 miljoner nya betalande abonnenter jämfört med förväntade sju miljoner. Detta framgår av delårsrapporten för första kvartalet 2020. Dessutom har aktiekursen stigit med mer än 30 procent från årsskiftet fram till delårsrapportens publicering den 21 april.

- Tv- och streamingvärlden levererar en produkt vi gärna konsumerar under coronakrisen – nyheter och eskapism, säger Claus Bülow Christensen.

Claus är medieanalytiker och har bevakat mediemarknaden noga under 30 år. För honom är det ingen tvekan om varför Netflix lyckats så bra under den första tiden av coronakrisen.

Claus Bülow
Claus Bülow Christensen
Medieanalytiker och expert i modern medieutveckling

-  Netflix är särskilt välpositionerat, med ett välkänt globalt varumärke och ett omfattande och brett innehåll som får användarna att glömma krisen en stund. Hela det tekniska maskineriet bakom Netflix är ofantligt välsmort och har blixtsnabbt kunna ställa om till distansarbete för sina medarbetare. Man har också kunnat anställa 2 000 nya medarbetare inom kundtjänsten som alla arbetar hemifrån, säger Claus. Efter den massiva ökningen med 15 miljoner nya kunder under första kvartalet har det naturligtvis varit viktigt för Netflix att utöka kundservicen.

Netflix vd: Internet växer

Vad de senaste månadernas utveckling kommer att betyda på sikt är ännu svårt att med säkerhet säga något om, sade Netflix vd Reed Hastings när han i slutet av april presenterade företagets kvartalsrapport. En presentation som, liksom allt annat i dessa tider, genomfördes som en streamad videokonferens, där Netflix koncernledning rapporterade från sina respektive hemarbetsplatser. Och från sitt hemmakontor berättade Reed Hastings att Netflix befinner sig i ett lika osäkert läge som alla andra, och att företaget tvingades agera snabbt för att anpassa sig till den nya verkligheten.

Men en sak är han säker på: Internet växer, och folk vill ha underhållning.

Reed Hastings
Reed Hastings
VD för Netflix. Foto: Netflix

”Det stora streaming-kriget”

Även om Netflix tagit täten på marknaden har andra streamingtjänster också märkt av en kraftigt ökad efterfrågan på hemunderhållning. Disneys nya streamingtjänst, Disney+ som lanserades i Europa för knappt ett halvår sedan, har enligt The Guardian nått fler än 50 miljoner abonnenter – en siffra som det tog Netflix mer än sju år att nå.

I branschen har man länge pratat om det ”stora streaming-kriget” som kommer att intensifieras i takt med att nya aktörer ger sig in på marknaden. Detta ”krig”, med epicentrum i USA, riskerar att sprida sig till resten av världen, och enligt Claus Bülow Christensen hade man räknat med att detta skulle ske nu under våren och sommaren 2020.

Disney+ och AppleTV har redan lanserat sina tjänster, och de kommande månaderna lanseras HBO Max och USA-baserade Peacock från NBC Universal. De drömmer alla, enligt Claus Bülow Christensen, om att ge Netflix en match, och många räknar med att den världsdominerande tjänsten kommer att tappa kunder till de nya konkurrenterna.

- Men dels är Netflix redan mycket väletablerat, dels har coronakrisen på ett paradoxalt sätt bidragit till att befästa Netflix marknadsposition, och därmed ge dem en ännu bättre sits inför den förestående konkurrensen, bedömer Claus Bülow Christensen.

Världens största streamingtjänst

  • Med 15,8 miljoner nya abonnenter under första kvartalet har Netflix nu totalt 182,9 miljoner abonnenter globalt, och det gör Netflix till världens absolut största streamingtjänst.
  • I april förra året hade Netflix 148 miljoner användare.
  • Netflix omsättning för första kvartalet 2020 uppgick till 5,77 miljarder dollar

Biograffilm kan ändra spelplanen

Generellt sett anses den rådande situationen förstärka intresset för streaming, och detta skulle kunna spä på flykten från den traditionella kabel-tv-marknaden, påpekar Claus Bülow Christensen. På lite längre sikt kan emellertid de senaste månadernas tv- och streamingvanor påverka marknaden i en ny riktning och få betydelse för Netflix.

- Den största förändringen kan bli den att man, via exempelvis Blockbuster, iTunes, Google Play och liknande VOD-butiker (Video on Demand), under de här veckorna har kunnat köpa och hyra film direkt från de stängda biografsalongerna, men till högre priser. Filmbranschen har på sätt kunnat testa köpkraften och intresset för helt ny köpfilm till hemmabion, säger Claus. 

Netflix har liksom andra film- och tv‑producenter tvingats stoppa produktionen av nya serier som skulle ha bidragit till att förse dem med nytt, unikt innehåll i kampen mot de nya konkurrenterna. Men Claus Bülow Christensen tror inte att detta kommer att få så stor betydelse.

- Netflix har redan mängder av produktioner på hyllorna som är sändningsklara, och de har etablerat ett stödprogram på 150 miljoner dollar till en fond och andra stödåtgärder för filmarbetare, så att de kan hålla igång tills produktionerna kan återupptas, fortsätter Claus.

Och det ser ut att kunna ske snart, men med en rad nya förhållningsregler. Däremot kan säsong 4 av serien Stranger Things bli ett problem säger Claus om flaggskeppet som drar många kunder och som vid lanseringen gick upp i topp som den tredje mest sedda säsongen hittills av Netflix egna produktioner i USA.

Snabb omställning

Netflix har varit snabba på att ställa om till hemarbetsplatser och så kallade Writer’s Rooms, där kreativa krafter kan fortsätta arbetet med att utveckla nya filmer och serier under krisen.

Läs om de många initiativen i Netflix brev till aktieägarna i samband med årets första kvartalsrapport.

Kommer abonnenterna att stanna kvar?

Den stora tillströmningen av abonnenter beror enligt Netflix själva på coronakrisen, och närmare åtta av de 15 miljoner nya kunderna tillkom under mars då stora delar av världen precis börjat stänga ner. I kvartalsrapporten skriver Netflix att det ökade intresset förväntas minska igen i takt med att bestämmelserna om hemmakarantän gradvis upphävs.

Men Claus Bülow Christensen håller för troligt att de flesta kommer att stanna kvar.

- Den största svårigheten är alltid att få kunderna att prova din produkt, och när så många nya abonnenter nu har vant sig vid Netflix förväntas de behålla abonnemanget, även om bolag som Netflix generellt har ett visst kundbortfall – kunder kommer och går och vänder tillbaka. Om konjunkturnedgången blir djup och långvarig kommer en del kunder, kanske speciellt på hemmamarknaden, helt enkelt inte att ha råd med streaming och tv, och då blir det intressant att se vilka tjänster hushållen håller fast vid. Och här har Netflix naturligtvis goda förutsättningar, säger Claus Bülow Christensen.

 

 

Denna artikel är endast avsedd att ge allmän och inledande information till investerare och skall inte tolkas som grund för eventuella investeringsbeslut. Innehållet på sidan utgör därför inte individuell rådgivning enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om finansiell rådgivning till konsumenter. Mottagaren av informationen på sidan bör vara uppmärksam på uttalanden om framtidsbedömningar är förenade med osäkerhet och rekommenderas att komplettera sitt beslutsunderlag med det material som bedöms som nödvändigt.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Att placera i fonder innebär en risk eftersom de pengar som placeras både kan öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Faktablad, informationsbroschyrer, hel-och halvårsrapporter samt fondbestämmelser finns på nordea.se/fondinfo och på Nordeas bankkontor.

Fondmagasinet har fått en egen app - hämta den här

MyInvest är en app fylld med artiklar om investeringar, fonder, olika marknader och hållbart sparande.

Är du redo att dyka ner i investeringarnas fascinerande värld?