Skistar
Av:
Charlotte Holst

Skidorter i rött under pandemin - men innovation och framtidstro blomstrar

Skidturismen i Norden är pressad till det yttersta och måste hela tiden förhålla sig till nya restriktioner och gränsstängningar. Men i pandemin föds det trots allt innovativa affärsidéer och vi kommer, enligt flera stora aktörer, att välja resmål på hemmaplan i framtiden.

Innovation
Skandinavien

Medan pisterna ligger öde och snön vräker ned, följer skidsugna danskar noga hur reserestriktionerna utvecklas för att se om det finns en chans att komma iväg norröver. Skidorterna i Skandinavien är – som resten av resebranschen – mycket hårt pressade av coronaregler och stängda gränser, och de stora aktörerna i Skandinavien måste navigera i osäkra vatten, med konstant skiftande förutsättningar.

Statsminister Erna Solberg gick till exempel ut med nya restriktioner för norrmännen för en tid sedan. Dessa innebär bland annat att bara fem får resa tillsammans, att det blir förbjudet att servera alkohol och att skolelever ska distansundervisas.

Hos Alpinco, som bland annat äger alpincentra och anläggningar på Hafjell och Kvitfjell, blev detta genast kännbart.

– Dagen efter presskonferensen vällde det in avbokningar, eftersom grupper inte längre kunde komma hit och skidsemestra tillsammans, och studenter inte får komma tillbaka till universitet och högskolor – en potentiell målgrupp för oss. Vi blev tvungna att rikta in vår kommunikation mot andra grupper. I nuläget är detta en väldigt svår marknad att navigera rätt i, berättar Marit Lien, försäljningschef på Alpinco. 

Marit Lien
Marit Lien, försäljningschef på norska Alpinco

Anpassningsförmågan hos Marit och hennes team har satts på hårda prov under coronakrisen.

– Varje gång det dyker upp nya restriktioner sätter man sig ner och säger: okey, vad gör vi nu? Man lär sig att lägga till och dra ifrån, och att hela tiden ha nya kampanjer på lut. Det enda vi vet är att allt är osäkert, och att vi kommer att förlora vansinnigt mycket pengar i år, säger Marit, och påpekar att det handlar om att hitta en bra avvägning mot hur mycket man ska skära ned.

– Vi har försökt dra ner på alla kostnader som vi överhuvudtaget kan utan att det drabbar skidprodukterna för mycket. För om vi till exempel stänger ned mitt i veckan när det är få skidåkare här försämrar vi för alla med säsongskort, och så förstör vi vårt goda anseende, säger Marit Lien som exempel på de utmaningar som många skidorter har att hantera.

Tufft för skidskolorna

I Trysil, som är Norges största skidområde, hade man 900 000 kommersiella övernattningar under säsongen 2018–2019, varav 770 000 under vintersäsongen. Hela 80 procent av gästerna i Trysil kommer från utlandet, främst från Danmark och Sverige. Så området har drabbats hårt av de gränsstängningar som införts för att få kontroll på pandemin.

– Karantänreglerna har fått enorma konsekvenser för Trysil. Vi är det alpincenter i Norge som har flest utländska gäster, och de företag som normalt tar emot dessa har det förstås tufft just nu, säger turistchef Gudrun Sanaker Lohne, och pekar på att skidskolorna gärna skulle se fler elever.

Skiskole
Skidskolorna skulle gärna se fler elever. Foto: Ola Mattsson, SkiStar

Turismen står för 45 procent av värdeskapandet i Trysil, som normalt ger närmare 1 000 arbetstillfällen året om och 540 under säsong. Men företagarna har varit tvungna att anpassa bemanningen för att överleva. Detta verkar ha fungerat, säger Gudrun Sanaker Lohne.

– De har försökt anpassa sig och har varit bra på att skala ned sina verksamheter. Vi har väldigt många säsongsanställda, och många går utan jobb nu. Utmaningen ligger i att ändringarna sker med så kort varsel, och det kräver stor flexibilitet, säger Gudrun.

Jultomten får inga besök

Ännu längre norrut, i Levi i Finland, saknar man också utländska gäster. Skidområdet är ett av de största i Norden. Vanligtvis kommer det turister från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Österrike, Belgien och Norge, men även indier, australiensare och japaner hittar till det natursköna området, där man enligt VD Yrjötappio Kivisaari kan skryta med att ha den renaste luften i den bebodda delen av världen.

– Det är ett våra säljargument. Folk kommer hit för den friska luften och naturupplevelserna. Vi har hundratals utflykter att erbjuda och mer än 80 utflyktsarrangörer i området.
 

Yrjötappio Kivisaari
Yrjötappio Kivisaari är VD på Visit Levi. Foto: Visit Levi

Under en normal decembermånad före pandemin kom det 66 000 utländska turister till Levi. I december 2020 kom det 2 000. Renfarmen är tom på turister, ingen ger sig ut på norrskensturer eller hundsafaris, och tomten har inte fått något besök.

– Vi har tappat alla de internationella besökarna, motsvarande 45 procent av våra gäster, och också många grupper såsom studerande och företagsgrupper. De svarade för 80 procent av vår normala försäljning. Så detta är naturligtvis en kritisk period, säger Yrjötappio Kivisaari.

Även om antalet inhemska turister ökat har det inte varit tillräckligt för att täcka bortfallet. Finnarna semestrar inte på samma sätt. De köper inte utflykter, upplevelser och äventyr som de utländska gästerna. De åker skidor.

Elg
Turister reser till Levi i Finland både för att åka skidor och få extraordinära naturupplevelser

Gränsstängningar blir besvärliga

Skidsport är också den huvudsakliga intäktskällan för svenska Skistar. Stefan Sjöstrand tillträdde som VD för Skistar på ett anmärkningsvärt datum.

– Jag började mitt nya jobb den 2 mars 2020, samma dag som covid-19 blev klassat som en pandemi. En intressant start, konstaterar Stefan.

Krishantering hamnade därför överst på dagordningen. Den 12 mars tvingades Skistar stänga anläggningarna i Norge och den 15 mars anläggningen i St. Johann i Österrike.

– För mig personligen blev det en tuff start, med ett stort intäktstapp, och dessutom skulle vi mycket snabbt anpassa våra kostnader.

Stefan Sjöstrand berättar att det i Sverige faktiskt har gått bra att kompensera förlusten av danskar och norrmän tack vare ökad inhemsk efterfrågan, medan de frånvarande svenskarna och danskarna på Skistars destinationer i Norge inte uppvägts av norska turister.

– Det är besvärligt med gränsstängningarna. Det ser väldigt bra ut för den svenska delen resten av året, medan Norge är en fortsatt stor utmaning för oss.
 

Stefan Sjöstrand
Stefan Sjöstrand, CEO Skistar. Foto: Ola Mattsson, Skistar

Under coronakrisen har Skistar hållit igen på investeringarna, tillämpat försiktighetsprincipen och samarbetat med myndigheter och politiker för att vara så väl förberedda som möjligt, säger Stefan Sjöstrand, och berättar hur man i augusti gjorde upp planer utifrån olika scenarion, bland annat i nära samarbete med hälsovårdsmyndigheterna.

– Vi upprättade ett protokoll som vi följer. Förberedelser har varit avgörande, och vi har lagt mycket tid på det.

Ett av de råd Skistar fick var att ställa iordning karantänbostäder för anställda om de skulle drabbas av covid-19. Det rådet följde man. Som tur var.

– Vi hade ett utbrott i Sälen alldeles efter jul, där nio personer blev sjuka. Vi genomförde vår egen smittspårning och satte 35 personer, som varit i kontakt med dessa nio, i karantän. Vi hade ju dessbättre förberett extra bostäder och kunde hantera detta, säger Stefan Sjöstrand.

Ny kundgrupp: spelutvecklare från Asien

Men covid-19-pandemin har inte bara fört med sig sömnlösa nätter och röda siffror i resultaträkningen. Krisen blev också ett startskott för innovation och nytänkande. I Levi har man utvecklat ett helt nytt affärskoncept, ”remote workers package”, där man kan distansarbeta på andra platser än i hemmet.

– Många har suttit fast i sina små stadslägenheter sedan mars och arbetat med respektive, barn och hunden omkring sig. Det är inte lätt. Man riskerar att drabbas av depression och stress när man arbetar på det sättet. Vi har 25 000 bäddar och runt 3 800 stugor, som skiljer sig stort från storstadsmiljön där folk lever tätt inpå varandra. Här ser vi till att de kan få arbeta i fred. Vi har 5G-wifi, och flygplatsen ligger alldeles i närheten, berättar Yrjötappio Kivisaari. 
 

Nordlys
Med ‘remote workers package’ kan man nu boka in distansarbete i Levi med lugn och ro och massor av plats. Ett behov som coronakrisen har skapat. Foto: Visit Levi

Det var när vi fick förfrågningar från gäster och från partnern Innovation Home – ett finskt startupföretag med fokus på co-workinglokaler i huvudstäder och miljonstäder som Singapore och Los Angeles – som idén kläcktes.

– Singapore-kontoret frågade om vi kunde starta ett program för några av deras spelutvecklare från Asien. Så föddes idén om att detta kunde vara intressant, nu när pandemin hade drabbat oss. Vi startade på den inhemska marknaden först för att få en bild av hur stor efterfrågan var.

Finska arkitekter, spelutvecklare, marknadsförare och lärare, som håller sina online-lektioner från Levi, använder sig nu av konceptet, och när gränserna öppnar och begränsingar lättar igen ska detta expandera internationellt, säger Yrjötappio Kivisaari.

– Då kan det komma grupper från Singapore, Silicon Valley och andra platser i USA. Team som kanske stannar tre till fyra veckor här. Detta är ett nytt koncept för turismen. Alla kriser för lyckligtvis med sig nya idéer.
 

Valle på sommarlov

Hos Skistar har man dragit igång ett ambitiöst strategiarbete och valt att planera långsiktigt och utveckla verksamheten.

– Vi beslutade oss för att satsa på framtiden. Det har bland annat inneburit att vi har digitaliserat en del processer snabbare än vi skulle ha gjort annars, berättar Stefan Sjöstrand.

Målet med digitaliseringen är att ge gästerna bättre upplevelser och samtidigt sänka kostnaderna för företaget. Man har utvecklat Skistar-appen där gäster kan ladda ner ”SkiPass” till mobilen, och när man kommer till sin semesterbostad kan man checka in digitalt och hämta nycklarna i en box – i stället för att stå i kö i en bemannad reception. När man checkar ut gör man på samma sätt och då går det ett meddelande till städteamet som kan ställa iordning allt inför nästa omgång av gäster.

– Detta har förändrat hela incheckningsprocessen, säger Stefan Sjöstrand.

En annan satsning handlar om att utveckla destinationerna till attraktiva semesterorter året runt.

– Det bygger på flera marknadsundersökningar som visar att skandinaverna oftare semestrar i det egna landet. Det är en hemester-trend som började redan 2017–2018, och som förstärkts under covid-19-pandemin, förklarar Stefan Sjöstrand.

Det handlar både om miljö- och klimathänsyn och om att man vill ha aktiva upplevelser i naturen tillsammans med familjen. På programmet står därför till exempel cykling, klättring, segling och speciella ”training-camps” med kändisar i sportvärlden, till exempel tidigare elitidrottare. Och Valle, Skistars snögubbe, som roar barn på skidsemester, är också med i planeringen.

– Nu kommer även Valle på sommarsemester, som Stefan Sjöstrand säger.
 

Valle
Skistars snömaskot Valle ska nu också möta barnen på sommarsemester, kanske i annan tappning. Foto: Ola Mattsson, Skistar

Skandinavien ny favorit

Även om förutsättningarna för att driva företag i resebranschen inte är de bästa just nu finns det en optimism. För när vaccinet rullas ut, och när världen öppnar igen, förutspås skandinaverna välja att semestra på hemmaplan.

– Vi tror på en ökad inhemsk marknad. Tidigare fokuserade vi på personer i 35–50-årsåldern, men nu ser vi en ökad efterfrågan från unga i 20-årsåldern. Det är ”globetrottrarna”, de som tidigare rest till Thailand och USA. Intresset för det ”långsamma livet” och att vara ute i naturen har ökat bland dem, och många vill inte flyga med hänsyn till miljön. Klimatet har i ännu högre grad blivit en nyckelfaktor här under pandemin, säger Yrjötappio Kivisaari.

Också Gudrun Sanaker Lohne från Trysil tror på efterfrågan från närområdet, även under sommarhalvåret.

– Förra sommaren var det många fler danskar än tidigare eftersom vi under senare år har satsat på terrängcykling. Förhoppningsvis kan vi resa igen till sommaren, och så snart vi får möjlighet kommer norrmännen, svenskarna och danskarna. De vill resa inom Skandinavien. Nu ska vi bara klara oss igenom vintern först.

Gudrun Sanaker
Gudrun Sanaker Lohne är turistchef i Trysil.

Hos Skistar har man undersökt hemestertrenden, och den förklaras också av att solbadandet har minskat, säger Stefan Sjöstrand.

– Det har blivit viktigare med natur och aktiv semester än sol och bad, som tidigare genom åren varit viktigt för oss skandinaver, fortsätter han och pekar också på tryggheten som ett avgörande nyckelord för resebranschen framöver. Trygghet i den meningen att man kan få pengarna tillbaka om det skulle hända något. Och trygghet medan man är på semesterplatsen.

Det håller Marit Lien från Alpinco med om. Trygghet är en allt viktigare aspekt i företagets marknadsföring, och på Alpincos skidorter – Hafjell och Kvitfjell – har man arbetat med en digital lösning som gör att man kan sprida ut gästerna bättre i anläggningen för att undvika långa köer och att man står för tätt. Nöden är uppfinningarnas moder, säger Marit Lien.

– Det är något som händer när vi tvingas tänka utanför boxen. Då sträcker vi oss lite längre, hittar andra slags lösningar och kommer med nya idéer. Allt detta innebär också att skidturismen kommer att bli ännu bättre efter pandemin.

 

 

Materialet på dessa sidor är endast avsett som allmän produktinformation. Det ska inte ses som placeringsråd eller placeringsrekommendationer. 

Fondmagasinet har fått en egen app - hämta den här

MyInvest är en app fylld med artiklar om investeringar, fonder, olika marknader och hållbart sparande.

Är du redo att dyka ner i investeringarnas fascinerande värld?