Konference
Av:
Charlotte Holst

Toppchefer om tiden efter corona: färre resor, mer distansarbete och grön omstart

Flexibel personal, digital kompetens och förmåga att agera snabbt och tänka nytt i en turbulent och osäker tid. Nordiska toppchefer berättar om sina erfarenheter från coronakrisen och hur de tänker använda dem framöver.

Skandinavien

- Oavsett hur väl förberedd du är, så uppstår det alltid oväntade problem som måste hanteras när en kris inträffar. Vi har lärt oss av den här tiden och kommer i framtiden att ha nytta av de erfarenheter vi fått.

Det säger den norska livsmedelsjätten Orklas vd och koncernchef Jaan Ivar Semlitsch. 

De anställda på stora företag som Orkla, Fazer, Chr. Hansen och Carlsberg hanterade det oväntade på ett alldeles utmärkt sätt. Det menar företagens verkställande direktörer. Krisen har visat att det går att få tusentals anställda att ställa om på rekordtid och anpassa verksamheten, även om det inte går att säga var, när eller hur det hela ska sluta. 
 

Jaan Ivar Semlitsch
Jaan Ivar Semlitsch
CEO Orkla

Toppbetyg för distansarbete

Omdömet är att medarbetarnas förmåga att arbeta effektivt på distans har varit föredömlig under coronakrisen. 

- Vi har märkt att våra högutbildade medarbetare kan göra ett fantastiskt jobb varifrån som helst. Även före coronakrisen hade vi många som ibland arbetade hemifrån, men inte i den utsträckning som vi har sett under de här månaderna. Om detta hade varit en examen i distansarbete, så skulle de ha fått toppbetyg, säger Mauricio Graber, vd för det danska bioteknikföretaget Chr. Hansen.

I framtiden ska medarbetarna erbjudas ännu bättre möjligheter till flexibilitet och hemmakontor.

- Vårt mål är att distansarbete ska bli en självklar del av det moderna arbetslivet, säger Mauricio Graber. 

Mauricio Graber
Mauricio Graber
CEO, Chr. Hansen

Färre tjänsteresor 

Erfarenheterna av digitala arbetssätt i samband med coronapandemin har ändrat företagets syn på tjänsteresor.

- Hållbarhet är en viktig värdering för oss och vi har alltid strävat efter att undvika tjänsteresor förutom de som är absolut nödvändiga. Nu har videomöten på många sätt visat sig vara ett bra alternativ till fysiska möten. Jag kan tänka mig att vi blir ännu mera medvetna i fråga om vilka tjänsteresor som verkligen är nödvändiga, säger Mauricio Graber, och tillägger att det fortfarande är viktigt att besöka kunderna på plats. 

- När man äter tillsammans via Skype smakar maten helt enkelt inte likadant som när man äter den vid samma bord, säger han. 
 

Om företagen

 

Fazerkoncernen har närmare 9 000 anställda, med verksamhet i åtta länder och export till omkring 40 länder

Carlsbergkoncernen har cirka 41 000 anställda och är ett av världens tre största bryggerier, med tillverkning i omkring 35 länder

Orkla har drygt 18 000 anställda, och företagets huvudmarknader är Norden, Baltikum och vissa länder i Centraleuropa

Chr. Hansen som förra året utsågs till världens hållbaraste företag, har cirka 3 700 anställda och finns i 32 länder
 

 

Även koncernchefen för den finska livsmedelskoncernen Fazer, Christoph Vitzthum, poängterar att coronakrisen har utvecklat och förfinat medarbetarnas digitala kompetens.

- Vi har blivit experter på att använda våra digitala verktyg, vilket innebär att behovet att resa minskar. Den starka interna kommunikationen och dialogen har stärkt våra värderingar, och det ska vi bygga vidare på, säger han.
 

Christoph Vitzthum
Christoph Vitzthum
CEO, Fazer

Undvek matsvinn

Coronakrisen medförde också konkreta initiativ, där företag blixtsnabbt anpassade sig till krissituationen. Ett av dem var just Fazer. Restauranger och hotell som just skulle köpa stora mängder frysta livsmedel hade plötsligt ingen marknad, och det fanns en överhängande risk för ett stort matsvinn. Då öppnade Fazer en drive-in-butik i Vanda, där folk hade möjlighet att köpa produkterna.

- Det blev en enorm succé och det var många som tog efter. Vi öppnade också fyra nya webbutiker på nolltid, för att utöka vår närvaro och våra tjänster på nätet. Initiativen har gett nöjda kunder och ökad försäljning, allt tack vare ett starkt och agilt samarbete internt, säger Christoph Vitzthum.

Förmågan att snabbt flytta positionerna internt och att verkställa i kristider är också något som Cees’t Hart, vd för Carlsberg, lyfter fram.

-  Även om det är svårt att hitta något positivt med dagens situation, så har vi ändå lärt oss något positivt om oss själva, nämligen vår förmåga att agera snabbt och vara flexibla i förhållande till andra liksom att fatta beslut och genomföra dem. Det här är definitivt något vi ska ta med oss, säger han. 
 

Cees 't Hart
Cees ’t Hart
CEO, Carlsberg

Grön prägel

För Orkla har företagets samhällsbetydelse blivit väldigt tydlig under krisen och företaget har visat att man faktiskt kan utföra sitt uppdrag, även under en omfattande kris som en pandemi. 

- Vi har insett att det vi står för alltid är detsamma – även i turbulenta tider. Vårt jobb är att tillverka de varor som människor behöver och att ta vårt samhällsansvar även i kristider, trots att det kanske innebär att vi måste agera snabbt och anpassa oss till en helt ny situation. Att se att vi klarar det har varit en riktigt positiv upplevelse, säger vd och koncernchef Jaan Ivar Semlitsch.

Enligt Mauricio Graber har de senaste månaderna visat att förändringar kan genomföras snabbare om näringslivet, regeringen och samhället gör gemensam sak. Han hoppas därför att krisen ska skapa en förnyad vilja och handlingskraft att bekämpa klimatförändringarna.

- Om det är något som blivit tydligt under de senaste månaderna, så är det hur beroende vi är av naturen och ett stabilt, globalt livsmedels- och sjukvårdssystem. Det här är därför en unik chans att visa handlingskraft och säkerställa att vi inte bara återgår till gamla vanor. Omstarten i vår ekonomi ska ha en grön prägel, säger han. 
 

Fondmagasinet har fått en egen app - hämta den här

MyInvest är en app fylld med artiklar om investeringar, fonder, olika marknader och hållbart sparande.

Är du redo att dyka ner i investeringarnas fascinerande värld?